Image
arystokraci

Tegoroczna edycja festiwalu OFF Camera wychodzi naprzeciw tęsknocie za możliwością swobodnych podróży i zabiera w audiowizualną wyprawę dookoła globu. Spragnieni dalekich destynacji wybierać będą mogli wśród klimatów azjatyckich, europejskich oraz południowoamerykańskich. Nieco inną formę wyprawy umożliwiają europejscy twórcy, dzięki którym na wyciągnięcie ręki dostępna jest objazdówka po Starym Kontynencie. 

 

Azja

„Kłamstewko” to wzruszająca opowieść o zjednoczeniu rodziny rozsianej po wielu zakątkach świata w obliczu zdiagnozowanej śmiertelnej choroby seniorki rodu. Pomimo wielu niesnasek, różnicy zdań oraz światopoglądu, trzy pokolenia spędzają ze sobą wiele dni kierując się wspólnym, nadrzędnym celem – niedopuszczenie do wyjawienia prawdy o chorobie. Reżyserka Lulu Wang w swoim filmie przedstawia charakterystyczne dla kultury Dalekiego Wschodu poszanowanie więzi familijnych i szacunek do starszych przedstawicieli rodziny. 

Z kolei Sode Yukiko z Kraju Kwitnącej Wiśni ukazuje dwojaką kobiecą perspektywę na relacje damsko – męskie i kobiecą przyjaźń, stając w kontrze do zaczerpniętych kulturowych i patriarchalnych wzorców przy pomocy „Artystokratów”. 

 

Ameryka Południowa

Przedstawicielem południowoamerykańskiego kina jest w tym roku „Madalena” w reżyserii Madiano Marcheti. W Brazylii zanotowano największy odsetek zabójstw osób transpłciowych na całym świecie. Twórca podkreśla tragiczną rzeczywistość i posługuje się nią jako tłem do przedstawienia historii trzech bohaterów, których historie powiązane są z morderstwem transseksualnej bohaterki tytułowej – Madaleny. 

 

Europa

Włochy to jeden z najczęściej wybieranych przez turystów krajów. „Włoskie wakacje” to kwintesencja tego, za co kochamy Italię. Toskańskie krajobrazy zapierające dech w piersiach, jedzenie, które pobudza pracę kubków smakowych, pomimo przedstawienia go jedynie w formie audiowizualnej, a to wszystko w tle rozgrywającej się historii miłosnej między ojcem, a synem, którzy na nowo odkrywają siebie w łączącej ich relacji. 

Bogatą reprezentację posiada w tym roku Francja. Film „Kochanowie” w reżyserii Nicole Garcii przedstawia na pozór konwencjonalny melodramat, który w płynny sposób ujawnia schematy i umowne cechy dotyczące gatunku. „Honey Cigar” (reż. Kamir Aïnouz) wtóruje w łamaniu zwyczajowości romansów. Obnaża rodzącą się seksualną samoświadomość młodej kobiety na tle kulturowych norm i wdrukowanych schematów, z którymi musi się mierzyć. Poszukując większej ilości niekonwencjonalnych romantycznych uniesień, zachęcamy do bliskiego spotkania z Suzanne Lindon i jej „Szesnastoma Mgnieniami Wiosny”, w których miłość i poczucie bliskości z drugą osobą wystawione są na szali razem z poczuciem utraty własnego czasu i doświadczeń. 

Holenderska „Mitra” to historia obierająca za główny wątek siłę matczynej miłości oraz tęsknotę za straconym dzieckiem. Spowita jest w tematy polityczne, oraz przejawiającą się sytuacją społeczno – gospodarczą współczesnej Holandii i Iranu lat osiemdziesiątych. „Listen” Any Rochy to opowieść wyprodukowana w Portugalii, która ukazuje trudną, gorzką w swoim realizmie, codzienność imigrantów, którzy zmagać muszą się z krzywdzącymi stereotypami oraz bezlitosną biurokracją. Zostając jeszcze przez chwilę w Portugalii, warto zwrócić uwagę na „Shadow” (reż. Bruno Gascon), oparty na prawdziwych wydarzeniach film ilustrujący historię, która poruszyła kraj w latach 90. Zmaganie matki z systemem i mediami wraz z desperacką próbą odnalezienia własnego syna. 

 

UK

Charakterystycznego brytyjskiego klimatu można z powodzeniem szukać podczas seansu „Co przyniesie jutro” Williama Nicholsona. Znajdziemy w nim zobrazowanie przewrotności losu, który jest nieprzewidywalny, a często w chwilach największego zwątpienia i niepewności przynosi pokłady ulgi, zrozumienia i akceptacji. Aleem Khan w swoim debiutanckim „After Love” komunikuje za pomocą dziejących się wydarzeń alternatywne i dla wielu wciąż niezrozumiałe formy radzenia sobie ze stratą po śmierci bliskiej osoby, a to wszystko na tle próby rozwikłania tajemnicy sprzed lat. Od życiowych, prozaicznych tematów nie stroni również Sean Durkin, który w „Gnieździe” przedstawia widzom spiralę obowiązków i rosnących benefitów mogących prowadzić do utraty własnych wartości oraz pozostawić rysy na najbardziej nieskazitelnym wizerunku. 

 

Skandynawia

Nordyckie Horyzonty to osobna, bogata tematycznie sekcja OFF CAMERY. „Disco” (reż. Jorunn Myklebust Syversen) oraz „Co ludzie powiedzą” (reż. Iram Haq) zabierają widzów w świat zamkniętej religijnej wspólnoty, której konserwatywne wartości zostają obnażone jako absurdalne w kontekście realiów życia społecznego. „Nadzieję” daje Maria Sødahl, która w poruszający sposób przedstawia historię dojrzałego związku i osobistych priorytetów, przed wyborem których stoją małżonkowie w obliczu prognozy niedalekiej śmierci jednego z nich. Ekologiczny mocny akcent możemy zaobserwować w filmie Benedikta Erlingssona „Kobieta idzie na wojnę”, w którym to dzielna i charyzmatyczna bohaterka idzie na wojnę z koncernem, którego działania zagrażają środowisku naturalnemu Islandii. 


 

Text author
Natalia Szczepanek