Image
nomadland

W nocy z 25/26 kwietnia 2021 roku rozdano po raz 93 nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej. W tym roku nie tylko termin ceremonii odbiegał od tego, który znaliśmy (zazwyczaj było to na przełomie lutego i marca), ale także tegoroczna gala była wyjątkowa ze względu na miejsce - odbyła się na Union Station w Los Angeles. 

 

Tegoroczna gala rozdania Oscarów różniła się od poprzednich. Trwała zdecydowanie krócej, odbywała się przy zachowaniu odległości i nie miała wyszukanej oprawy muzycznej. To, co zdecydowanie zapadło w pamięć, to z pewnością przemowa Thomasa Vinterberga, w której odniósł się do tragicznej śmierci córki, dedykując jej statuetkę, którą odebrał w kategorii najlepszy film obcojęzyczny za „Na rauszu”. 

 

Najwięcej statuetek otrzymał film „Nomadland” – za najlepszy film, najlepszą aktorkę pierwszoplanową (Frances McDormand) oraz najlepszą reżyserię (Chloé Zhao). Po dwie statuetki otrzymały filmy: „Sound of Metal”, „Judas and the Black Messiah” (w tym za najlepszego aktora drugoplanowego – Daniel Kaluuya), „Ma Rainey: Matka bluesa”, „Mank” oraz „Co w duszy gra”. Nominowany w największej liczbie kategorii „Mank”, otrzymał nagrody za najlepszą scenografię i najlepsze zdjęcia. Najlepszym aktorem okazał się Anthony Hopkins za rolę w filmie „Father”.

 

Najlepszy film

"Ojciec", reż. Florian Zeller
"Judas and the Black Messiah", reż. Shaka King
"Mank", reż. David Fincher 
"Minari", reż. Lee Isaac Chung
"Nomadland", reż. 
Chloé Zhao

"Obiecująca. Młoda. Kobieta", reż. Emerald Fennell
"Sound of Metal", reż. Darius Marder
"Proces Siódemki z Chicago", reż. Aaron Sorkin

 

Najlepsza reżyseria

Thomas Vinterberg "Na rauszu"
David Fincher “Mank”
Lee Isaac Chung “Minari”

Chloé Zhao “Nomadland”
Emerald Fennell "Obiecująca. Młoda. Kobieta"

 

Najlepszy aktor drugoplanowy 

Sacha Baron Cohen ("Kolejny film o Boracie")
Daniel Kaluuya ("Judas and the Black Messiah")
Leslie Odom Jr. („Pewnej nocy w Miami...”)
Paul Raci ("Sound of Metal")
Lakeith Stanfield (“Judas and the Black Messiah)

 

Najlepsza aktorka drugoplanowa

Maria Bakalova ("Kolejny film o Boracie")
Olivia Colman ("Ojciec")
Amanda Seyfried ("Mank")
Glenn Close ("Elegia dla bidoków")
Yuh-Jung Youn (“Minari”)

 

Najlepszy scenariusz oryginalny

Will Berson, Shaka King, Keith Lucas, and Kenny Lucas (“Judas and the Black Messiah”)
Lee Isaac Chung (“Minari”)
Emerald Fennell (“Obiecująca. Młoda. Kobieta”)
Derek Cianfrance, Abraham Marder, Darius Marder (“Sound of Metal”)
Aaron Sorkin (“Proces Siódemki z Chicago”)

 

Najlepszy scenariusz adaptowany

Sacha Baron Cohen (“Kolejny film o Boracie”)
Florian Zeller i Christopher Hampton (“Ojciec”)

Chloé Zhao (“Nomadland”)
Kemp Powers (“Pewnej nocy w Miami...)
Ramin Bahrani (“Biały tygrys”)

 

Najlepszy krótkometrażowy film aktorski

"Feeling Through", reż. Doug Roland
"The Letter Room", reż. Elvira Lind
"The Present", reż. Farah Nabulsi
"Dwóch nieznajomych", reż. Travon Free, Martin Desmond Roe
"Białe oko", reż. Romer Shushan

 

Najlepszy krótkometrażowy film animowany

"Norka", reż. Madeline Sharafian
"Genius Loci", reż. Adrien Merigeau
"Jakby coś, kocham was", reż. Michael Govier, Will McCormack
"Opera", reż. Eerick Oh 

Já-Fólkið ”, reż. Gísli Darri Halldórsson

 

 

Najlepsze kostiumy

Alexandra Byrne (“Emma”)
Ann Roth ("Ma Rainey’: Matka Bluesa")
Trish Summerville (“Mank”)
Bina Daigeler (“Mulan”)
Massimo Cantini Parrini (“Pinokio")

 

Najlepsze efekty specjalne

Matt Sloan, Genevieve Camilleri, Matt Everitt, Brian Cox ("Love and Monsters")
Matt Kasmir, Chris Lawrence, Max Solomon, David Watkins ("Niebo o północy")
Sean Andrew Faden, Anders Langlands, Seth Maury, Steve Ingram("Mulan")
Nick Davis, Greg Fisher, Ben Jones, Santiago Colomo ("The One And The Only Ivan")
Andrew Jackson, David Lee, Andrew Lockley, Scott R. Fisher ("Tenet")

 

Najlepsze zdjęcia

Sean Bobbitt (“Judas and the Black Messiah”)
Erik Messerschmidt (“Mank”)
Dariusz Wolski (“Nowiny ze świata”)
Joshua James Richards (“Nomadland”)
Phedon Papamichael (“Proces Siódemki z Chicago”)

 

Najlepszy film animowany

“Naprzód”, reż. Dan Scanlon
“Wyprawa na księżyc”, reż. Glen Keane
“Baranek Shaun Film. Farmageddon”, reż. Will Becher, Richard Phelan 
“Co w duszy gra”, reż. Pete Docter 
“Sekret wilczej gromady”, rreż. Tomm Moore, Ross Stewaart

 

Najlepszy film obcojęzyczny  

"Na rauszu", reż. Thomas Vinterberg
"Better Days", reż. Derek Tsang
"Collective", reż. Alexander Nanau
"The Man Who Sold His Skin", reż. Kaouther Ben Hania
"Quo Vadis, Aida", reż. Jasmila Žbanić

 

Najlepszy aktor pierwszoplanowy

Riz Ahmed (“Sound of Metal”)
Chadwick Boseman (“Ma Rainey’s: Matka Bluesa”)
Anthony Hopkins ("Ojciec")
Gary Oldman ("Mank")
Steven Yeun ("Minari")

 

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa

Viola Davis (“Ma Rainey’s: Matka Bluesa")
Andra Day (“The United States vs. Billie Holiday”)
Vanessa Kirby ("Cząstki kobiety")
Frances McDormand (“Nomadland”)
Carey Mulligan ("Obiecująca. Młoda. Kobieta")

 

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny

"Colette", reż. Anthony Giacchino
“A Concerto Is a Conversation”, reż. Kris Bowers, Ben Proudfoot
“Do Not Split”, reż. Anders Hammer
“Hunger Ward”, reż. Skye Fitzgerald 
“A Love Song for Latasha”, reż. Sophia Nahli Allison

 

Najlepszy film dokumentalny

“Kolektyw”, reż. Alexander Nanau
“Crip Camp”, reż. Nicole Newnham, James Lebrecht
“Agent kret”, reż. Maite Alberdi
“Czego nauczyła mnie ośmiornica”, reż. Pippa Ehrlich, James Reed
“Time”, reż. Garrett Bradley

 

Najlepszy montaż

Yorgos Lamprinos ("Ojciec")
Chloé Zhao (“Nomadland”)
Frédéric Thoraval (“Obiecująca. Młoda. Kobieta")
Mikkel E.G. Nielsen (“Sound of Metal”)
Alan Baumgarten (“Proces Siódemki z Chicago")

 

Najlepsza scenografia

Cathy Featherstone, Peter Francis (“Ojciec")
Karen O’Hara, Diana Stoughton, Mark Ricker ("Ma Rainey: Matka bluesa")
Jan Pascale, Donald Grahan Burt (“Mank”)
David Crank, Elizabeth Keenan (“Nowiny ze świata”)
Nathan Crowley, Kathy Lucas (“Tenet”)

 

Najlepszy utwór muzyczny

“Fight For You”, “Judas and the Black Messiah”
“Hear My Voice”, "Proces Siódemki z Chicago"
“Husavik”, "Eurovision Song Contest: Historia zespołu Fire Saga"
“lo Sì (Seen)”, “Życie przed sobą”
“Speak Now”, “Pewnej nocy w Miami…”

 

Najlepsza muzyka oryginalna

Emile Mosseri (“Minari”)
Atticus Ross, Trrent Reznor (“Mank”)
James Newton Howard (“Nowiny ze świata”)
Atticus Ross, Jonathan Batiste, Trent Reznor (“Co w duszy gra”)
Terence Blanchard („Pięciu braci”)

 

Najlepsza charakteryzacja i fryzury

“Emma”
“Elegia dla bidoków”
"Ma Rainey: Matka bluesa"
“Mank”
“Pinokio"

 

Najlepszy dźwięk

Warren Shaw, Michael Minkle, Daid Wyman, Beau Borders, Jaime Baksht, Carlos Cortes Navarrete (“Misja Greyhound”)
David Parker, Ren Klyce, Jeremy Molod, Nathan Nance, Drew Kunin (“Mank”)
Mike Prestwood Smith, Oliver Tarney, John Pritchett, Wiliam Miller (“Nowiny ze świata”)
David Parker, Ren Klyce, Coya Elliot (“Co w duszy gra”)
Michelle Couttolenc, Nicolas Becker, Phillip Bladh, Jam (“Sound of Metal”)

 

Kinga Majchrzak