Image
SerialCon

Drugi dzień Player SerialConu, jedynego tak dużego wydarzenia w Polsce w całości poświęconego serialom, już się zakończył. Za nami kolejne pięć paneli dyskusyjnych z twórcami, blogerami i przedstawicielami serialowej branży. Zgromadzeni na Placu Szczepańskim słuchacze mogli posłuchać między innymi o przyszłości platform streamingowych, o kulturze cancellingu, sukcesach i porażkach polskich seriali za granicą i o tym, jak twórcy budują naszą kulturową świadomość.

Nowe platformy VOD w Polsce. Czy Netflix nadal jest cool?

W ostatnim czasie wszyscy mamy poczucie, że Netflix się zatrzymał. To, że coś jest wyprodukowane przez Netflix nie jest już symbolem jakości, jak jeszcze było parę lat temu, ale często wręcz przeciwnie. Co się dzieje? Miesięczne listy premier na Netflixie cały czas się skracają, kiedy licencje przejmują producenci i wstawiają je na własne platformy VOD. Ile w takiej formie wytrzyma Netflix? Jaka jest przewaga HBO max nad Netflixem? Jak w tej hierarchii pozycjonuje się Disney+? Oprócz ograniczeń w ilościach i jakości dostępnych produkcji, dla użytkowników szczególnie męczące mogą być ograniczenia techniczne danej platformy - nawet to, jaki jest rozmiar napisów wpływa na odbiór i późniejszą decyzję o rezygnacji z subskrypcji. Jedno jest pewne - obecnie zalewa nas fala nowych i coraz doskonalszych technicznie platform streamingowych i jako widzowie-konsumenci zdecydujemy o ich losie.

Serial za granicą

Jakie są tematy uniwersalne, które będą poruszać serca nie tylko polskich widzów, ale także i zagranicznych? Nasza polska rzeczywistość może być trudna do zrozumienia dla widzów z kompletnie innego kręgu kulturowego. To czas, aby myśleć szeroko - by trafić do widza zagranicznego, musimy obniżyć nieco kulturowy próg wejścia, aby temat mógł być zrozumiały dla większej i zróżnicowanej publiczności. Każdy rynek lokalny potrzebuje innej specyfikacji danej produkcji - np. w przypadku wyboru napisów czy dubbingu w filmach zagranicznych. W danym kraju produkcje różnią się od siebie m.in. wielkością budżetu czy kładzeniem nacisku na poszczególne części produkcji. Obecnie najpopularniejszym serialem, który okazał się być waży i uniwersalny nie tylko dla młodych ludzi w Polsce, ale i na świecie jest „Kontrola” Nataszy Parzymies - do tej pory odnotował ok. 60 milionów wyświetleń na YouTube.

Cancel culture - granica serialu i życia

Czy dzieło można oddzielić od twórcy? Szczególnie od takiego, który swoją działalnością lub poglądami zupełnie nie odpowiada wartościom, o których mówi przez swoją twórczość. Dziś mamy ten przywilej, że twórcach wiemy wszystko i bardzo chętnie tę wiedzę gromadzimy i wykorzystujemy, oceniamy. Znamy każdy szczegół z ich życia prywatnego, dowiadujemy się o ich problemach dokładnie wtedy, kiedy one mają miejsce. Zaglądamy im do łóżek i domagamy się „czystego” życiorysu. Czy możemy albo czy powinniśmy tego od nich wymagać? Aktorzy „scancellowani” i często tak znajdują swoją niszę - ich działania nie sprawiają, że przestają być dobrzy w swoim zawodzie, a fani wciąż istnieją. Zatrudnienie takiego aktora w filmie może być nawet użyte jako przekorny chwyt marketingowy. Z drugiej strony to twierdzenie często jest nadużywane, a stanowi jedynie jakąś mniej lub bardziej udaną próbę wyłudzenia litości widowni i środowiska (tzw. syndrom oblężonej twierdzy). Nie da się jednak magicznie wymazać całej twórczości jakiegokolwiek autora - nie da się kogoś „scancellować” wiecznie, trwale.

Zderzenia kulturowe w serialach

W jaki sposób seriale zderzają nas z różnorodnością, która tkwi w świecie? Kolor skóry, orientacja, płeć, stereotypy kulturowe - często te tematy są poruszane w fabułach opowieści, jednak zdarza się, że odnoszą zupełnie odwrotny skutek i ich wydźwięk potrafi być bardzo krzywdzący. Pomimo tego, że wiele tematów tabu jest współcześnie podejmowanych przez twórców, wciąż są takie, które są zupełnie pomijane - np. tematy niepełnosprawności - zarówno tej fizycznej, jak i tej umysłowej. Dlaczego tak się dzieje? Część tematów po prostu „nie jest sexy” - nie sprzedaje się, nie zainteresuje mediów. Reprezentacja różnych grup społecznych ma ogromne znaczenie - z jednej strony edukacyjne i uświadamiające dla widzów, a z drugiej strony stanowi wsparcie i umocnienie dla danej mniejszości. Dobra reprezentacja wymaga porządnego researchu i konsultacji z osobami, której ona ma dotyczyć.

Moda w serialach

Jak seriale kształtują to, co nosimy na co dzień? “Seks w wielkim mieście”, „Gossip Girl”, „Twin Peaks” - to seriale, których forma i treść modowa była niemalże równoważna fabule. Obecnie jednym z seriali, który bardzo mocno rysuje styl ubioru młodych ludzi i nawiązuje do glam-rocka, grunge'u, stawia na indywidualność jest popularna „Euforia”. Udane produkcje, które mają odzwierciedlać współczesne realia, czerpią modowe inspiracje z Instagrama, Tik Toka, Pinteresta. Nie zawsze jest to przepis na kostiumograficzny sukces, ale na pewno stanowi to dobry punkt odniesienia, który dodaje produkcji realizmu.

 

Z kolei jutro na serialconowej scenie pojawi się między innymi Maciej Stuhr oraz Piotr Domalewski przy rozmowie o aktorach i aktorkach, którzy podejmują wyzwanie i stają po drugiej stronie kamery jako reżyserzy i reżyserki. Pojawi się również Krystian Pesta - bohater m.in. seriali „Belfer” i „Rojst”, który będzie gościem na panelu poświęconym serialom, w których zakochali się polscy widzowie. Cykl jutrzejszych dyskusji zakończą natomiast Ewelina Pankowska i Adrianna Chlebicka, które będą mówić o silnych bohaterkach-kobietach, które zdominowały w ostatnim czasie ekrany kin, telewizorów i komputerów. Wszystkich ciekawych serialowych opowieści zapraszamy na Plac Szczepański od 13.00!

Panele SerialConu są transmitowane na żywo na Facebooku. Jeśli przegapiliście któryś z paneli, macie szansę jeszcze to nadrobić!

www.facebook.com/serialcon

 

Karolina Potrzebska 

 

fot. Filip Radwański