Image
Between Two Worlds

Jeżeli nie możecie zdecydować się na co wybrać się do kina tej majówki, koniecznie zobaczcie TOP 5 naszego dyrektora programowego – Grzegorza Stępniaka!

„Sabaya i jej kino" reż. Orit Fokus Rotem

Niesamowity debiut fabularny, w którym osiem kobiet z Izraela i Palestyny spotyka się na warsztatach filmowych. Mimo ogromnych różnic kulturowych, bohaterki zaczynają razem przepracowywać osobiste traumy, problemy i codzienne zmory, a reżyserka udowadnia, że kino ma wyjątkową terapeutyczną moc, z której, zwłaszcza obecnie, warto czerpać dosłownie garściami.

„Ali & Ava", reż Clio Barnard 

Tytułowa para bohaterów pochodzi ze skrajnie odmiennych światów. On jest DJem pakistańskiego pochodzenia, ona asystentką nauczyciela w miejscowej szkole, oddaną matką i babcią. Ich spotkanie, ukazane ze sporą dozą empatii i wrażliwości, zaowocuje jedną z piękniejszych filmowych historii romantycznych ostatnich lat.

„Between Two Worlds", reż. Emmanuel Carrere

Elektryzująca Juliette Binoche jako pisarka, która przygotowując się do nowej książki, postanawia od podszewki poznać świat sprzątaczek na północy Francji. Każdy dzień przynosi jej kolejne lekcje pokory, a przede wszystkim obnaża bezlitosny wyzysk i niepewność jutra, jakie są codziennym doświadczeniem nowych koleżanek "po fachu" bohaterki.

„Murina", reż. Antoneta Alamat Kusijanovic

Debiut chorwackiej reżyserki opowiada o dojrzewaniu i buncie szesnastoletniej bohaterki, której sielskie pozornie życie, wyznaczane jest przez patriarchalny układ sił, jaki uosabia ojciec dziewczyny. Doskonale znane widzom konwencje kina inicjacyjnego są tu jednak wykorzystane przewrotnie, z minuty na minutę odsłaniając mroczny plan nastolatki, przypartej do muru przez toksyczną męskość i wszechobecny seksizm.

„The Summer Children", reż Linn Helene Loken

Osobista historia matki reżyserki staje się w tym świetnie zrealizowanym dokumencie pretekstem do opowiedzenia o mrocznej karcie z najnowszej historii Norwegii i inicjatywie określanej mianem tytułowych letnich dzieci. Wysyłanie nieletnich na wakacje z Niemiec do zdecydowanie bardziej zamożnego kraju miało w zamyśle animować wymianę kulturową między państwami. W praktyce okazało się jednak inaczej, o czym opowiada centralna bohaterka i inne, niegdysiejsze „letnie dzieci".